Genieten van de laatste dag!!

21 augustus 2017 - Sunyani, Ghana

Lieve allemaal,

Het is al weer tijd voor mijn laatste verhaal. De afgelopen twee weken is er veel gebeurd in en rondom Hanukkah. Ik zal proberen het zo kort mogelijk te vertellen..

We hebben echt veel kunnen doen de afgelopen weken.
Na dat we de verjaardag hadden gevierd van alle kids zijn we in die week begonnen met het in elkaar zetten van nieuwe baby bedjes.
Een hele klus, het was namelijk niet zo als in Nederland dat je een bouwpakket hebt per bed inclusief schroeven..
Nee, we moesten eerst uitzoeken wat we nodig hadden voor een bedje. Zo kwamen we er vervolgens achter dat we geen schroefen hadden. Eerst opzoek naar de juiste schroeven dus.. nou, al met al zijn we 2 dagen zoet geweest om 4 baby bedjes in elkaar te krijgen.
Vervolgens bedachten we ons dat bij nieuwe bedjes ook nieuwe matrasjes moesten. Een aantal lagen er nog nieuw in de container en een aantal moesten we zelf laten maken.
Ook voor de iets grotere kinderen moesten er nieuwe bedjes komen. Deze mochten Loes en ik ook betalen van ons geld. Erg bijzonder.
We zijn eerst met Mariette op stap geweest om de bedjes te bestellen bij de timmerman. Vervolgens zijn we daarna een hele middag met Moses op pad geweest. Het is wel grappig, je gaat niet gewoon naar een winkel.
Je gaat eerst naar de ene winkel om foam te halen waar iemand anders dan matrassen kan uitsnijden. Deze grote stukken foam zijn door een taxi op het dak vervoerd. Vervolgens zijn we naar een man geweest die er dan matrassen van gaat maken. Alleen had deze man een soort leer nodig voor om de matrassen. Dus hop, wij in de auto met deze man leer kopen. Vervolgens weet niet hoeveel leer gekocht, terug naar zijn huis. Nou top, al met al zeker 2 uur verder.... Dat is Ghana.
Vervolgens kwam project container, deze lag vol met dozen kleding waarvan Mariette ook graag wat van naar dorpjes wou brengen.
Van het een kwam het ander, toen hebben we alle goede kleding met plastic bakken waarop de maten stonden verplaatst van een hokje naar de container.
Nu is er dus meer ruimte in dat hokje en is de container mega mooi georganiseerd met plastic bakken en soorten en maten kleding. Het is erg mooi geworden. Alleen heeft ons dit ook drie dagen gekost, weer een week verder.
Ondertussen hebben we ook nog verf gekocht voor de babykamer, zodat afgelopen maandag de schilder kon beginnen aan het schilderen van een compleet gebouw.
Wauw, voor 300 euro heb je een heel gebouw van binnen en buiten inclusief verf en materiaal helemaal geschilderd. Hoe gaaf is dat!!
Helaas was deze schilder behoorlijk makkelijk en lopen niet alle lijnen even recht in de baby kamer. Ook een lijstje van de muur halen was behoorlijk moeilijk voor hem, haha.
Als laatste moest hij extra terug komen om de vloer vrij te maken van alle verf druppels. Oh oh, in Nederland zou ik nog netter schilderen..
Op dit moment is de baby kamer bijna af, het wachten is op de matrassen voor de nieuw gemaakte bedden. Foto's volgen hopelijk vandaag nog op de facebookpagina Loes en Pam voor Hanukkah.
Verder hebben we ook veel kleine projectjes gedaan de afgelopen tijd, opruimen van de colorroom, opruimen, pimpen en schoonmaken van het hele vrijwilligersverblijf, opruimen en schoonmaken van het knutsel lokaal op school, naar het eusbett (restaurant) met Ama en Kwame, wandelen, knutselen, spelletjes en nog veeeel meer, ook zijn we inmiddels 2x naar een dorpje geweest.
Heel bijzonder om naar een dorpje toe te gaan.. We hebben met elkaar achter op een pick-up gezeten.
Zakken met kleding en schoenen er in en op de achterbank nog dozen met schoolboeken en schriftjes.
De natuur is prachtig, dan zie je echt hoe het is om te leven in een klein dorpje.
Bijzonder hoe dankbaar en blij de mensen met kleding (niet eens in hun maat) kunnen zijn.
De tweede keer dat we er heen gingen was ook wel even schrikken. Er kwamen eerst kinderen naar ons toe, die waren zo blij met ballonnen en kleurboekjes en potloden. Vervolgens kwamen de volwassen mensen er aan, deze scheurden zo onze plastic tassen los en maakten bijna ruzie met elkaar. Dat was minder leuk om te zien.. Maargoed, het is een manier van overleven, dat werkt gewoon zo in dit land. Weer even een besef momentje hoe goed het is in Nederland..
Vandaag gaan Maud, Maureen en ik lekker genieten van onze laatste dag in Hanukkah.
Morgen vertrekken we met de taxi naar Kumasi, daar nemen we het vliegtuig naar Accra.
We zullen dan nog een nachtje in Accra slapen samen met Loes, Rens, Tamara, Mark, Maud en Maureen.
Donderdag middag komen we aan in Nederland!!

Ik ben erg dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken en dat we hier met een geweldige groep vrijwilligers hebben gezetrn. Dankjewel Loes, Tamara, Mark, Rens, Marieke, Maud en Maureen. Ook Mariette en Moses bedankt voor de geweldige tijd!!
De afgelopen weken zijn echt voorbij gevlogen. We hebben geen dag stil gezeten en hebben zichtbaar dingen kunnen doen. Ik heb genoten van alles en van de lieve kids om me heen!

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het lezen en voor de leuke reacties.
Hopelijk hebben jullie genoten van mijn verhalen.

Er komt nog een klein vervolg op mijn verhaal! We gaan geld inzamelen voor een groot stuk land waarop Moses en Mariette een middelbare school willen bouwen. Een uitbreiding van the Circle of Life school. Hier voor is behoorlijk veel geld nodig. Volg mijn blog en facebook, dan kun je misschien meehelpen!!

Alvast bedankt!

Veel liefs uit Ghana en tot snel in Nederland!!

xxxx Pam

1. Lidy Krone:
    21 augustus 2017
    Mooi verhaal weer Pam,goeie reis terug.En weet je nog of onze trampoline is overgekomen
  2. Carmen:
    21 augustus 2017
    Geweldig wat hebben jullie weer veel mee gemaakt. Geniet nog even en een goede terug reis. Liefs uit Beuningen
  3. Monique:
    21 augustus 2017
    Lieve Pam geweldig wat je allemaal gedaan hebt. Bijzonder en wat voor ons allemaal zo gewoon is, top hoor.
    Ik wens je een goede reis terug naar Nederland.
  4. Siny:
    21 augustus 2017
    Lieve pam. Heel mooi verhaal. Ik ben ontroerd wat je allemaal mee hebt gemaakt heel goed werk , Wij. Wensen jullie met zijn allen een hele goede. Reis terug. Naar. Nederland. Liefs. Uit beuningen opa. &. Oma
  5. Wim en Annie Sleiderink:
    21 augustus 2017
    Pam wat een verhaal weer. We zullen via je opa en oma jouw steunen in het nieuwe plan.
    Bedankt voor je verhalen .We wensen je een goede terugreis.
    Liefs uit Zwolle Wim en Annie.
  6. Nicole Koehorst:
    Lieve Pam
    Wat heb je dat weer mooi geschreven en wat hebben jullie goede dingen gedaan. Ik wens jullie een goede terugreis en hoop dat jullie alles kunnen realiseren wat jullie nog voor elkaar willen krijgen. Super

Groetjes Nicole
  7. Ida Harkink:
    21 augustus 2017
    Lieve Pam, het was weer een genot om jouw verhalen te lezen en dat je zoveel dingen hebt kunnen doen daar met zoveel mensen ,een hele goeie terug reis ,de hartelijke groeten Ida
  8. Marja Paulus:
    21 augustus 2017
    Lieve Pam, ik ga je verhalen missen.
    Dank je welvoor je reisverslagen. Liefs en een dikke kus voor Cindy.
  9. Anouk:
    Lieve Pam,
    Wat hebben jullie veel kunnen betekenen naast alle liefde en aandacht!
    Goede, veilige reis naar huis!!
    Liefs Anouk
  10. Jose stroot:
    22 augustus 2017
    Hoi pam, altijd weer geweldig om te lezen die mooie verhalen. Wat hebben jullie veel werk verricht en ontzettend veel liefde daar gegeven. Wij wensen jullie een goede veilige terugreis toe.
    Tot donderdag pam in ons mooie Alberg. XXX
  11. Inge Oude nijeweme:
    22 augustus 2017
    He schattie, ik verheug me er op om je weer in m'n armen te sluiten en samen met ons gezin je verhalen te horen. Geniet nog van je laatste dagen in Ghana. Goede reis terug. Xxx ons allen.