De vakantie is begonnen!!

31 juli 2017 - Sunyani, Ghana

Goedemorgen allemaal,

Het is al weer een week geleden dat ik wat van me heb laten horen. Tijd voor een nieuw verhaaltje dus.
Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties op mijn vorige verhaal.

De afgelopen week vloog voorbij, we hebben vanalles gedaan.
We zijn erg druk geweest met het afronden van het school project voor de docenten. We hebben met elke klas een knutselwerkje gemaakt met daarbij een leuke polaroid foto van elke klas (16 werkstukken). Ik zal een foto bijvoegen, we zijn trots op het resultaat.
Afgelopen woensdag zijn Loes en ik samen even op pad geweest. Samen met Agnes hebben we volwassen luiers gekocht voor de gehandicapte kinderen. Dat is iets dat hier altijd nodig is en erg duur is. Verder hebben we de kids ook getrakteerd op een Ghanese lekkernij Bofrot, dat is een soort combinatie tussen een oliebol een wit bolletje brood en een donut. Er gaat ook veel suiker overheen. De kids (ik ook) vonden het erg lekker!!
Donderdag was de graduation. Op deze dag wordt er op de school gevierd dat de kinderen die in KG2 zitten over gaan naar P1. Volgens mij is het te vergelijken met groep 3 naar groep 4.
De kids in KG2 krijgen allemaal een oorkonde met een foto van zichzelf in een lijst. Erg leuk.
Ook deden de rest van de klassen optredens als dans, acteren en vertellen. Heel bijzonder, dan zie je hoe de kids van 4 jaar al weet niet wat allemaal kunnen op zeggen. Dan zie je even dat de Ghanesen prestatie erg belangrijk vinden. Toch mooi dat ze op the Circle of life school echt proberen te laten merken dat het niet alleen om prestatie gaat. Er was ook een acteer stukje dat het slechtste kind uit de klas later dokter was geworden, erg mooi dat kinderen dit zelf uitvoeren om ook ouders hiervan bewust te maken.
We hadden allemaal onze mooiste Ghanese kleding aan, dat werd zo gewaardeerd dat wij de oorkondes mochten uitreiken aan de kids. Haha, het was een leuke dag.

Afgelopen vrijdag ben ik met Loes en Tamara naar het regionale ziekenhuis geweest. Daar mochten we op de kinderafdeling en neonatologie afdeling knuffeltjes uitdelen. Erg bijzonder om dat te zien. Op de kinderafdeling staan op een aantal vierkante meters zeven bedjes voor de kids. De moeders zijn er allemaal bij, er is geen enkele vorm van privacy voor jou en je kind. Wel krijgen de kinderen in de ochtend en middag eten van het ziekenhuis, de avond moet moeder zelf regelen.
Volgens mij was er plek voor ongeveer 32 kinderen? 4 kleine units met ongeveer 7 bedjes en dan nog 2 isolatie units er bij. Ook was er nog een ander prive kamertje.
Ik vind het erg leuk dat ik zelf straks in September ga beginnen met een stage op de kinderafdeling in Deventer.
Op de neonatologie waren ook erg veel mamas die allemaal op een stoeltje zaten naast elkaar in de hal. Aan hen hebben we de knuffeltjes mogen geven. De kleine babytjes lagen bijna bij elkaar in de couveuse (als het al een couveuse is). Ook hier stond alles tegen elkaar aan ivm gebrek aan ruimte, er was nauwelijks plek voor een dokter. Wat een groot verschil met Nederland, dan even weer dat besef hoe goed we het wel niet hebben. Dat de mensen hier in Ghana zo snel blij en tevreden zijn met kleine dingen..

Als laatste zijn Loes, Rens en ik zaterdag naar het apenbos/kerkhof geweest. De rit er naartoe was alleen al weer een hele ervaring. Wegen en hobbels dat je denkt waar kom ik terecht, totaaaal geen goede wegen voor bijvoorbeeld toerisme. Maargoed, het was leuk en we hebben aapjes gevoerd en het bos bekeken. Ook zijn we daarna naar Hand in Hand geweest, dat is ren soort Bouwhuis (de twentsezorgcentra) maar dan in Ghana. Ik was er al eens eerder geweest, maar het blijft mooi om te zien hoe goed ze het daar voor elkaar hebben voor alle mensen met een verstandelijke en lichamelijke beperking. Dagbestedingsgroepen, een zwembad, snoezelruimte echt prachtig. Natuurlijk zijn we het souvenirwinkeltje niet vergeten.

Vandaag is de eerste echte dag van de vakantie. We hebben op de planning staan om spelletjes te doen met de kids. Maargoed, wij weten inmiddels dat geen enkele dag loopt zoals die gepland is van te voren.. dus, we zullen zien.
Omdat het vakantie is zijn ook de oudere kids terug op Hanukkah. Er zijn er inmiddels al weer wat vertrokken voor vakantie bij familie.
Als goed is worden ook vandaag 2 kids opgehaald om definitief terug te gaan naar hun vader. Zij hebben heel wat jaren in Hanukkah gewoond. Toch hebben ze wel zin om naar hun vader toe te gaan, ze zijn daar in vakanties al meerdere keren geweest dus ze weten waar ze heen gaan. Dat is toch fijn om te weten. We wachten af hoe dat zal verlopen..

Nou, dat was weer een heel verhaal.. Dank voor het lezen en tot de volgende keer!!

Liefs Pam

1. Gerrit Boogaard:
    31 juli 2017
    Die 2 kinderen, zijn dat Edmond en Kwaku?zouden ook naar hun vader gaan !
  2. Sylvia:
    31 juli 2017
    Fijn om weer te lezen hoe jullie bezig zijn in Hanukkah! Succes toppers.
  3. Carmen:
    31 juli 2017
    Wat maak je weer bijzondere dingen mee meid. Geniet ervan.
  4. Monique:
    31 juli 2017
    Pam erg bijzonder en mooie verhalen.
    Je kunt ze straks in Deventer vertellen hoe het ook kan zijn, wat een verschil met de medische wereld hier in Nederland.
    Wat doe je mooi werk Pam om trots op te zijn.
    Tot gauw , wij missen je wel op de step hoor.
  5. Corry:
    31 juli 2017
    Pam, kun jij mij vertellen waar wij jullie blij mee kunnen maken?
  6. Jose stroot:
    31 juli 2017
    Hoi pam weer een super mooi verhaal om te lezen. En wat een ontzettend dankbaar werk leveren jullie daar samen.
    Hier is het ook bijna vakantie, en hopen dat het weer wat beter gaat worden. Dikke kus van ons allemaal.
  7. Inge Oude nijeweme:
    2 augustus 2017
    He schattie, heerlijk om te lezen. Heb het gevoel of ik steeds naast je loop en het ook beleef. Zoveel mooie en bijzondere dingen kun je weer meenemen in je hart. Liefde zie ik je uitstralen naar iedereen daar. Je bent mijn kleine engel die daar een weg heeft te bewandelen die je met liefde doet. Ga zo door. Straks terug in Nederland heb je een grote boodschap te brengen aan vele mensen hier. Xxx we houden van je. Liefs aan iedereen. Xx Inge, Robert,
  8. Nicole Gelhever:
    Hey Pam

Wauwww wat een bijzonder verhaal!! Heel erg gaaf! Ik wens je nog heel veel plezier en succes! Ik blijf je volgen!!

Liefs Nicole
  9. RIET VISSCHEDIJK:
    2 augustus 2017
    He Pam wat een mooi verhaal weer om te lezen.Wat doen jullie veel goeds voor de kids, Heel veel succes nog want de tijd vliegt. Liefs Riet.
  10. Marja Paulus:
    3 augustus 2017
    Lieve Pam. Dank je wel voor je verhalen. Door jou ben ik weer even terug in Ghana. Wil je Cindy een hele dikke kus van mij geven? En vertel haar dat ik van haar hou en dat ik haar mis. Groetjes Marja.