Bijna vakantie!!

23 juli 2017 - Sunyani, Ghana

Goedemorgen allemaal,

Vandaag is het weer tijd voor een nieuw reis verhaal.
Als eerste wil ik jullie enorm bedanken voor de geweldig leuke reacties op mijn vorige blog!

We zijn inmiddels al weer anderhalve week op hanukkah. De tijd vliegt echt.
Deze week was een mooie week, maar niet met heel veel bijzondere verhalen. Misschien komt dat wel omdat veel dingen niet meer nieuw zijn voor mij..
We hebben ons de afgelopen week bezig gehouden met het maken van bedank knutselwerkjes voor de leraren. Elke klas een eigen knutselwerkje voor hun teacher.
Vanaf volgende week hebben alle kids vakantie. Aankomende donderdag is er graduation, dan gaan de kids over naar de andere klas. In het speciaal van groep 2 naar groep 3. Ze zullen dan optredens doen als acteren, zang, dans en dingen vertellen. Ik zal er na donderdag meer over vertellen.

Afgelopen woensdag zijn we naar de Woensdagmarkt geweest, erg leuk om te zien hoe dat er ook al weer aan toe gaat. Iedereen verkoopt echt het zelfde, wel 200 kraampjes met niet meer dan 3 verschillende producten. Voedsel (vis, vlees, groenten) Kleding en stof (nieuw en tweedehands) en andere producten (zeep, kammen, armbandjes, potten en pannetjes).
We hebben voor de kids ondergoed en sokken gekocht. Even voelde het voor Loes en mij als of we zelf over de vlooienmarkt liepen en zochten naar de meest goedkoopste onderbroek. Het gevoel van onze eigen vlooienmarkt kwam weer even helemaal terug.
Het minder mooie was toen we langs de vlees afdeling liepen. Daar zag je de koeien en andere beesten gewoon staan. Ook kon je in het slachthuis (paar muren) kijken, daar zag je het bloed en alles gewoon weg druipen. Ook lagen er koppen en andere delen van een koe gewoon op een kraam om te verkopen! Bah, bah. Ik heb geen foto's gemaakt en we zijn er heel snel langs gelopen. Dit om te voorkomen dat we met de slacht messen achterna gerend zouden worden.

Verder hebben we inmiddels een enorm giftige slang weten te killen.. Eerst zat hij boven in de zomer hut, echt een hele lange (goed de foto bestuderen), dun en vel groen beest! Dan moet je gelijk iemand waarschuwen, dus daar kwamen ze aan hoor, met stokken! Helaas lukte het de eerste keer niet. Even later zagen we de slang weer, nou toen kwam er weer een heel leger aan mensen aan en toen is de slang vermoord! Het was echt een hele giftige, de green mamba. Bah geen fijn idee, maar goed hij is dood.
Eigenlijk was de boom waar de slang in zat erg groot, Mariette vond de boom eigenlijk al een tijdje te groot.. Nou, eigenlijk hadden we het niet verwacht, maar een dag later (tegen alle verwachting van de Ghanese snelheid) was de boom al helemaal gesnoeid.
Dat doen ze hier niet met een zaag, maar met een enorm scherp kapmes.
Verder had een andere vrijwilligster Marieke deze week Malaria. Ze was er gelukkig niet heeeel ziek van, maar had soms wel haar momenten.. Gelukkig knapt ze nu weer op.
Vrijdag ochtend zijn we met de taxi naar de Solomon Bennet school geweest om te kijken naar de mars. Heerlijk om alleen al de taxi er naar toe te mogen rijden. 4 op de achterbank, de achterkant raakte gewoon soms de grond wanneer we over drempeltjes reden. Haha.
De mars had ik al eerder gezien, maar het blijft leuk. Vrijdag avond was er prayers, dat was een zeer bijzondere en mooie avond. Er werd voor mensen in het speciaal gebeden die erg dicht bij Loes en mij stonden. Heel bijzonder, dan weet je weer hoe de mensen hier in God geloven en dat het goed is om te geloven.

Gisteren was een dagje van alles, eerst uitslapen, daarna naar de Obruni store om stofjes te kopen. Vervolgens ben ik met Marieke en Tamara naar Jaw de kleermaker geweest om kleding voor hun te laten maken. Ik heb iets minder haast, dus ga nog wel een keer terug. Heb ook minder de behoefte om vanalles te laten maken dit keer.. Misschien omdat ik het de vorige keer al heb gedaan en toen alles nieuw was? Ik weet het niet..
Verder zijn we ook erg druk geweest met het opfrissen van het vrijwilligers verblijf. Een extra kast er in, wat oude spullen er uit en alles netjes in kisten. Wanneer het helemaal klaar is zal ik foto's plaatsen voor de mensen die er eerder zijn geweest.
Er staat nog veel op de planning, de vakantie opvullen van de kids met spelletjes en andere leuke activiteiten. Ook het opruimen en sorteren van de colorroom en het school lokaal. Zodat ze weer met frisse moet kunnen beginnen in het nieuwe school jaar.
Rens (onze vrijwilliger en klusjesman) is erg handig en die heeft een hele lijst van dingen die hij moet doen en moet maken. Erg leuk om met zn allen samen bezig te zijn.

Nou, uiteindelijk is het nog een behoorlijk verhaal geworden. Aankomende week verwacht ik nog wel bijzondere verhalen. Kids die in de vakantie naar huis gaan of definitief worden opgehaald.. Eerst afwachten of de ouders überhaupt komen opdagen voordat ik hierover een verhaal schrijf, dat blijft hier in Ghana altijd een verrassing.

Voor iedereen bedankt voor het lezen en een fijne zondag!!
Wij gaan weer lekker naar het Eusbett vanavond en naar de kerkdienst straks.

Voor Sander een dikke kus!

Liefs Pam

1. Lidy Krone:
    Mooi verhaal weer Pam
  2. Lisette:
    23 juli 2017
    Weer een prachtig verhaal pam.
  3. Siny:
    Lieve. Pam
    Ik vind het een mooi verhaal toch veel mee gemaakt deze week wij kijken er altijd.weer naar. Uit je verhalen.te lezen liefs. Oma& opa
  4. RIET VISSCHEDIJK:
    23 juli 2017
    Wat een mooi verhaal weer heerlijk om te lezen toch is er weer van alles gebeurd nog veel werkplezier. Lieve groet. Rudy en Riet
  5. Aafke:
    23 juli 2017
    Hé Pam! Ik was aan het wachten op het vliegveld en ik zag op Facebook voorbij komen dat je weer een blog had geschreven. Super leuk om je verhaal te lezen en de foto's te zien! Heel veel succes nog komende weken. Ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    Liefs Aafke
  6. Jose stroot:
    23 juli 2017
    Hoi lieve pam, ik zat al te wachten op een nieuw verhaal van je. Altijd benieuwd hoe het daar gaat. Maar hoor aan je verhaal dat je het super hebt daar. Hier is het goed. Groetjes en een dikke kus van ons allen.
  7. Gerrit Boogaard:
    24 juli 2017
    Goed verhaal en mooie foto's.
    Leuk hoor.
  8. Opa en ome:
    Opa en oma
  9. Nicole Koehorst:
    Hoi pam,
    Mooi verhaal weer. Veel plezier daar nog en geniet van de kindjes.

Groetjes Nicole Koehorst
  10. Monique Krabbe:
    26 juli 2017
    Mooie foto's, erg leuk om te lezen, doet me denken aan m'n zus. Die zat bijna een jaar in Burundi in een centrum met gehandicapte kinderen. Inmiddels.... 25 jaar geleden☺️
    Geniet meid!!