Afscheid nemen en plezier maken!

6 augustus 2017 - Sunyani, Ghana

Hey allemaal,

Ik maak weer even tijd om jullie op de hoogte te brengen van alle verhalen hier in Ghana.

Als eerste het afscheid van mijn grote vriend Kwaku. Samen met zijn broer Edmond heeft hij ruim 6 jaar in Hanukkah gewoond. Ze weten eigenlijk niet beter dan dat hier hun thuis was. Hun vader kwam na een lange tijd weer in beeld en ze mochten in vakanties dan ook naar hun vader. Ook hadden ze regelmatig contact via de telefoon.
Kwaku kwam heel erg trots naar mij om te vertellen dat hij naar huis ging. Dat maakte voor mij alles goed. Hij had echt zin weer naar zijn papa te gaan samen met zijn grote broer. Eigenlijk zouden ze maandag al gaan, maar dit werd uiteindelijk dinsdag.. (Ghana time)
Afgelopen dinsdag ben ik samen met Loes en Rens voor 2 nachten naar Kumasi vertrokken. Dat betekende dat we al vroeg afscheid moesten nemen van deze 2 lieve kids. Gelukkig maar, ze zouden het later op de dag nog zwaar krijgen met het afscheid nemen van de hele Hanukkah family. Na een dikke knuffel en een dikke kus zijn wij vertrokken naar Kumasi.
Trots op het feit dat deze kinderen terug kunnen naar waar ze horen. Waar ze een mooie toekomst tegemoet gaan en dat ze een geweldig leven in Hanukkah hebben gehad.

Nou na een taxi rit van ruim 5 uur kwamen we aan bij Lake Bosomtwe. Een prachtig meer waarbij wij sliepen in een wat minder prachtig Guesthouse, bleek achteraf. De weg er naar toe was een uur lang rijden over.... Tja, eigenlijk was de weg zo slecht, dat hij niet te vergelijken is met iets... De bodemplaat van de auto schuurde soms over de grond!
We kwamen langs dorpjes die dus ver van de bewoonde wereld af lagen. Daar zagen we even het echte Afrikaanse leventje, dat blijft echt heftig en onvoorstelbaar. Dat zie je natuurlijk in Hanukkah veel minder.. Mensen wonen in hutjes die niet water dicht zijn en moeten soms erg ver lopen om water te halen, er is niks te doen dus een vorm om geld te verdienen is er niet .
Ook bleek dat we de nacht in het guesthouse hebben doorgebracht met een hele muizen familie, deze sliep al die tijd boven ons! Nouja sliep, we hebben de hele nacht een enorm gepiep gehoord, soms leek het net een cavia of een hamster familie! Bahbah.
De planning van twee nachten veranderde al snel naar een nacht. Tja zei de manager, als je niet komt was het ook niet erg. Nou, lekker gastvriendelijk..
Na de hele hobbel weg in een taxi, die nog slechter was dan een auto van de autorodeo kwamen we na 2 uur aan in Kumasi. Daar hebben we een hotel opgezocht en toen hebben we daar nog maar een nachtje doorgebracht. Wat een geluk in dat hotel, WARM WATER!!! Hoe gelukkig kan een mens zijn.
Ik kan niet wennen aan de koude douche die we in Hanukkah hebben. Dat zal wel door het weer komen, het is namelijk ook niet heel warm in deze tijd van het jaar in Ghana. Soms is het de hele dag regenachtig miezerig Nederlands weer, in tegenstelling tot 2.5 jaar geleden.
In Kumasi hebben we een poging gedaan tot het krijgen van een rondleiding in een grote cacaofabriek. Hiermee had de vader van Sander helpen opbouwen in 2008. Helaas kon het net niet doorgaan en mochten we wel later terug komen. Nouja, helaas hebben we daar geen tijd meer voor.
Een geluk, ons hotel zat er zo dicht bij, als we buiten zaten kwam er steeds een wind van pure cacao chocolade voorbij, nou dat is de enigste lekkere geur die ik tot nu toe in Ghana heb geroken! Haha.

Afgelopen donderdag en vrijdag zijn Mark (vriend van Tamara), Maud en Maureen aangekomen.
Erg gezellig dat we nu met zoveel (acht) mensen in Hanukkah zijn. Een pech voor hun, de koffers van hun alle 3 zijn niet mee gekomen naar Accra. Deze zijn waarschijnlijk ergens in Lissabon blijven liggen (TAP Potrugal). Nouja, samen komen we er wel, dingen delen en kleding snel uitwassen, maar het is niet fijn nu al 5 dagen op je spullen te moeten wachten.

Gisteren was het echt een geweldige dag, omdat het niet van elk kind bekend is wanneer ze jarig zijn, vieren ze op Hanukkah op een dag van het jaar de verjaardag van alle kids. Hoe bijzonder is dat om hier aan te kunnen bijdragen!
Van ons sponsorgeld hebben wij een springkussen gehuurd. Verder was er snoep, koekjes, drinken, fruit, spelletjes, slingers, schmink (die ik zelf 2.5 jaar geleden had meegenomen, top dat dit er nog was!) en om het af te sluiten een heerlijke feestmaaltijd (dat maar 60 euro kost) met fried rice, kip en spagetti. Samen met alle vrijwilligers hebben we met de kids mee gegeten en deze geweldige dag afgesloten.
Het was prachtig om te zien hoe Ama de hele dag vertelde dat het haar verjaardag was. Ze was zo blij dat ze jarig was! Ook de andere kids die niet konden wachten tot ze op het springkussen mochten of geschminkt zouden worden. Echt super!! Vandaag zullen er zeker kids wakker worden met het schmink nog op hun gezicht, maar ach wat maakt het uit; dan kan ik vandaag ook nog genieten van mijn verjaardag....

En zo is het maar net!

Bedankt voor het lezen, tot snel!

Liefs Pam

1. Pap en Mam:
    6 augustus 2017
    Top fijn om jullie belevenissen weer te lezen.
  2. Siny:
    Lieve. Pam
    Wat een belevenis. En een verhaal
    Wij vinden het iedere keer weer leuk om te lezen
    Geweldig. Geniet van de kids en allen die. Bij jullie zijn
    Liefs uit. Beuningen. Opa. & oma
  3. Annemieke Dommerholt ( moeder van ):
    6 augustus 2017
    Blij om weer zo'n mooi verhaal te kunnen lezen. Blijf genieten met elkaar!!
  4. Jose stroot:
    6 augustus 2017
    Hoi lieve pam en alle anderen in Ghana, wat een leuke week hebben jullie weer gehad. Jammer dat jullie niet even mochten kijken bij de cacaofabriek waar hans in 2008 was geweest. Altijd leuk om te kijken naar de blije geschminkte gezichtjes van de kinderen. Hier hebben de meesten bijna vakantie. Dikke kus en een knuffel van de strootjes
  5. Lisette:
    6 augustus 2017
    Prachtig verhaal weer pam,geniet daar nog ff..maar die muizen,niks voor jou.groetjes
  6. Marja Paulus:
    6 augustus 2017
    Ik heb genoten van je verhaal. Groetjes Marja Paulus.
  7. Wim en Annie Sleiderink:
    7 augustus 2017
    Pam je beleefd wel veel. Soms krijgen we er kippenvel van. Maar wel een goed verslag en prettig om je te volgen en je belevenissen te lezen.
    het gaat je goed. En lieve groeten uit Zwolle