Aan alles komt een eind..

9 maart 2015 - Sunyani, Ghana

Lieve allemaal,

Nu is het dan zo ver, mijn tijd in Hanukkah zit er dan echt bijna op.
Het moeilijkste morgen dat gaat nog komen. Het afscheid nemen van alle lieve kids! Echt, ze zijn allemaal zo geweldig en ieder met hun eigen verhaal erbij!

Ik probeer nu echt nog te genieten van elk moment met de kinderen. Gisteren hebben we de jongens mee genomen naar het zwembad. Wat hebben die genoten zeg!! Wij trouwens ook hoor. Het was zo geweldig om te zien hoe ze in het water sprongen. Sommigen waren eerst wat afwachtend, en daarna sprongen ze er zo in!! Na een tijdje hebben we ze verrast met een ijsje. Wauw, ze vonden het super! Dan heb je ook echt een heerlijk gevoel aan het einde van de dag.

Verder is de afgelopen week weinig gebeurd. Afgelopen vrijdag was het indepandence day. In 1957 was Ghana het eerste afrikaanse land dat onafhankelijk werd. Samen met mama en Ina ben ik naar een park in Sunyani geweest om te kijken hoe dat word gevierd. Er waren allerlei mensen van politie en leger aan het marcheren. Ook waren er heel veel scholen die aan het marcheren waren. Erg indrukwekkend hoe dat allemaal gaat!! Ik zal wat foto's toevoegen om er een beeld bij te geven.
Op vrijdag middag hebben we spelletjes georganiseerd voor alle kinderen. Spijkerpoepen, touwtrekken, kegelen, waterballonnen gooien en met een lepel rennen in de mond met een steentje er op.
Ik moet er niet vergeten bij te vertellen dat het 40 graden was, en dat als je dit dus in Nederland zou doen je voor gek verklaard word. Haha! Maar wat een plezier hadden de kinderen! Wat dan ook zo leuk is, het maakt niet uit wie er in je groepje zit, iedereen kan mee doen. Ook gaat het niet om winnen of verliezen, nee het gaat gewoon om het plezier van deze simpele spelletjes! Dat is toch geweldig!

Verder hebben we een paar fantastische avonden met prayers gehad. En ook de kerkdienst afgelopen zondag ochtend die was echt helemaal super! Er werd vol op gezongen, getrommeld en gedanst! Wat heb ik daar van genoten. Omdat Moses een paar dagen weg is hebben we gisteren al afscheid van hem genomen. Eerst tijdens de kerk is er voor ons gebeden dat we een goede reis naar ko-sa en naar Nederland mogen hebben, en daarna een kort woordje van Moses. Dat was al heel erg ontroerend. Gelukkig hadden we nog 2 dagen, maar het is echt niet leuk als er kinderen naar je toe komen en vragen; ga je vandaag weg? Ik kon het gewoon niet uit mn mond krijgen dat we woensdag weg gaan. Bah, helemaal niet leuk!

Gelukkig hebben we vandaag nog heerlijk kunnen genieten van alle kinderen die vrij waren. Morgen moeten ze allemaal weer naar school. We hebben heerlijk gewandeld, en gekleurd. Ook heb ik van geld dat ik had gekregen van mensen in Nederland luiers gekocht samen met Mariëtte. Ik heb haar gevraagd wat ze nodig had dus zijn we dat gaan halen. Ook hebben we kip gehaald van het geld dat ik voor ze had. We hebben vanavond een heerlijke feestmaaltijd gegeten samen met de kinderen! Wat was dat genieten zeg!! We hadden een heerlijk stuk kip, met een soort bami en nasi! Het was zo heerlijk om te zien hoe iedereen aan het genieten was van al het lekkers! Ik zal een foto toevoegen van het eten! Hihi.

De koffers zijn zo goed als ingepakt. De souveniers zitten er in en alle mooie Ghanese stofjes ook!
Voor vandaag zit het er weer op, morgen gaan we nog lekker genieten van ons laatste dagje!!
Mama heeft nog ballonnen meegenomen en die gaan we opblazen en uitdelen :)
Ik denk dat als ik genoeg bereik heb aan het strand ik dan mijn laatste blog nog zal gaan schrijven.
Maar voor nu wil ik als aller eerst zeggen hoe geweldig ik Mariëtte en Moses vind, hoe ze dit allemaal hebben opgebouwd en hoe ze elk kind opnemen en hun liefde en aandacht geven in de Hanukkah familie!
Ik heb zo veel respect voor Mariëtte en Moses!! Het zijn 2 fantastische mensen! Ik wil ze dan ook bedanken voor de prachtige tijd die ik hier heb mogen hebben!
Het is een ervaring die ik mijn hele leven bij me zal dragen. Ook ben ik zo blij dat ik de laatste 2 weken met mama heb kunnen delen! Het zal straks vooral als we weer thuis zijn een heerlijk gevoel geven om er samen over te praten, en precies te weten wat we hier hebben meegemaakt en ons gevoel met elkaar te kunnen delen.
Natuurlijk heb ik hier niet alleen gezeten, maar samen met allemaal leuke, gezellige en hele lieve meiden (en Henk)!
Iris, Selina, Sanne, Dominique, Henk en Rennie, Nicky, Anouk, Maaike, Ina en natuurlijk mama. Bedankt voor deze geweldige tijd samen en we gaan elkaar zeker weer zien!! Ik zal de gezellige spelletjes en klets avonden/nachten zeker gaan missen!

Lieve mensen, bedankt voor het lezen van mijn blog!! Ik zal proberen om over ons afscheid en de reis naar Ko-sa beach te vertellen maar ik zit nog wel in Ghana dus het is even afwachten!

Heel veel liefs, Pam

1. Gerrit Boogaard:
    9 maart 2015
    Erg genoten van je verhalen, bedankt !
    Goede terugreis gewenst.
  2. Lisette:
    9 maart 2015
    Hoi pam,wij hebben de afgelopen weken heel erg genoten van jou verhalen,super wat je daar hebt gedaan.Dit is iets wat je zo graag wilde en waar je t vaak over had.Nog een paar fijne dagen met je mam en goede terugreis...Groetjes Gerhard en Lisette
  3. Jeroen Bos:
    9 maart 2015
    Pam en Inge ook natuurlijk.

WoW wat een mooie verhalen de afgelopen weken. Om van te genieten. Een ervaring die je niet zult vergeten.

Alvast succes met de terugreis!
  4. Monique timmerman:
    9 maart 2015
    Wat een ervaring pam! Geniet nog ff en een hele goeie terugreis !!!! Greetzzz Monique
  5. Dorien BP 8:
    Hallo Pam
    Zo een hele belevenis en erg indrukwekkend. Erg leuk om je verhalen te lezen.
    Dorien
  6. Siny:
    Hallo lieve Pam & Inge.
    Wat weer een mooi verhaal wat heb je veel mee gemaakt en nog . Deze laatste week extra genieten Met MAM.
    Verhalen delen en nog veel meer delen is altijd leuk.

Hele goede reis terug.
    liefs. Opa.& oma. Hennie &. Siny
  7. Carmen:
    10 maart 2015
    He Pam, geweldig weer om te lezen wat jij maar ook Inge en de anderen. Daar mee maken. Een ervaring waar je op kunt bouwen. Succes met afscheid nemen. Geniet van de dagen die nog resten aan de kust van Ghana samen met Mams.
    Goede reis terug en we spreken jouw/jullie weer.
    Liefs uit Beuningen
    Maik & Carmen
  8. W. Sleiderink:
    11 maart 2015
    Lieve Pam heel veel dank voor je geweldige schrijfkunst we hebben er van genoten en geniet nog een paar dagen met je moeder.Pam en Inge nog veel plezier en behouden thuiskomst