Obruni!!

15 januari 2015 - Sunyani, Ghana

14-01-2015

Vandaag ben ik al weer een dikke week in Hanukkah en ik kan jullie vertellen, het word elke dag leuker! De namen van de kinderen die ken ik nu bijna allemaal. Er zijn nog een paar kinderen waarvan ik de namen niet kan onthouden maar dat komt omdat ze gewoon heel erg zelfstandig zijn en weinig bij je komen.
De afgelopen week heb ik al veel gezien en gedaan! We hebben nog een paar ochtenden gewandeld vorige week, de kinderen vinden het helemaal geweldig!! Al is het maar een klein stukje of een ronde in de omgeving. Ze genieten er zichtbaar van, dat is mooi om te zien. We doen het wel voor een uur of 11 want anders is het echt te warm (voor ons) haha. Hier lopen de kinderen in truien met lange mouwen, en soms gebreide vesten. ’s Morgens hebben ze het echt koud. Vandaag nog kwam er een juf van de school naar ons toe en ze zei; koud he!! Het was ongeveer 15 graden. Dus we hebben maar even verteld over het fijne weer in Nederland.. Toen begon ze gelijk over iets waarmee je het huis kon verwarmen.. Juist: een kachel!!

Sinds het weekend zijn er 2 vrijwilligsters bij gekomen, we zijn nu dus met 5. Morgen komen er een man en een vrouw die hier al vaker zijn geweest dus dat word vast gezellig.

Op het moment dat ik dit verhaal typ zit ik zonder stroom dus ik kan nog een klein stukje typen en dan begeeft mijn laptop het. Dit is nog maar de 2e keer dat we zonder stroom zitten, vandaag is het voor het eerst ook echt donker zonder stroom.

Gisteren zijn we ook in het ziekenhuis hier in de buurt geweest. Ik ben er geweest met een andere vrijwilligster en de Nurse van Hanukkah dat was een hele ervaring!! Het leek eerst een super klein ziekenhuis, maar toen ze ons meenam naar verschillende afdelingen toen schrok ik er van hoe groot het was. In Nederland heb je natuurlijk allemaal verdiepingen op elkaar, en dit waren gewoon allemaal afdelingen op de begane grond. Het was ook super druk!

Wat heel grappig was, ik had in Nederland gehoord dat het slim was om een ring om te doen aan je rechter hand. Dat verhaal was ik net aan het vertellen aan Sanne (vrijwilligster) en toen kwamen er al een paar jongens naar ons toe om een gezellig praatje te maken. Eerst moesten ze onze namen weten, en even later keken ze naar mijn ring en vroegen zich af van wie ik die had gekregen. (allemaal in het Engels natuurlijk) Ik vertelde dat hij van mijn  vriend was. Dus de vraag of we getrouwd waren die kwam daarna al snel. Toen dacht ik, een leugentje om bestwil moet kunnen. Ik zei dat we bijna gingen trouwen en verloofd waren! Haha. Je had ze moeten zien kijken! Geweldig! Ik was daarna meteen van het “gezeur” af, en met Sanne bleven ze nog even door zeuren. Dus voor deze 10 weken ben ik gewoon verloofd.

Wat me opviel in het ziekenhuis, daar staan eigenlijk alle bedden en apparatuur die in Nederland al lang afgeschreven zou zijn. Dat word daar echt gebruikt totdat het  helemaal uit elkaar valt. Ook heb ik nog de fysio ruimte bekeken en die zag er wel heel mooi uit. Ook met oud spul maar goed ze doen hun best. Ik heb nog gevraagd of ik een foto mocht maken om hem aan mijn vader te laten zien, maar helaas..

Na 1,5 uur in het ziekenhuis te hebben rondgelopen was de man die de auto mee had en met ons mee was verdwenen. Na wat telefoontjes en 15 min. Wachten kwam hij ons toch nog weer ophalen.
We reden weer terug naar Hanukkah, toen we onderweg moesten stoppen bij een huis omdat daar een meisje was die heel veel pijn had. Dat was een meisje waarvoor Mariëtte en Moses eten en school betalen.  We hebben haar meegenomen naar Hanukkah voor wat onderzoeken in de Medische Post en daarna is ze snel door gegaan naar het ziekenhuis. Daar moest ze een nacht blijven en gelukkig ging het daarna weer goed met haar en mocht ze naar huis. Om privacy redenen wil ik niet op het internet zetten wat er nu precies met haar aan de hand was.

15-01-2015

Gisteren ochtend zijn we naar de Wednesday market geweest. Tjonge jonge, je kijkt je de ogen uit! Het is zo groot!  Ik zal wat foto’s toevoegen zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.  De mensen vinden het niet fijn als je foto’s maakt, dus we hebben bij een dame wat sinaasappels gekocht voor wat geld. Ze bleef het tasje maar vullen met sinaasappels, dus we hebben maar snel gezegd dat we er niet meer nodig hadden. We hebben haar wat geld gedaan en ze was helemaal gelukkig. Daarna hebben we natuurlijk gevraagd om een foto, en natuurlijk mochten we een foto maken!! Dus gelijk maar de hele markt mee genomen op de achtergrond. De rest van de foto’s heb ik stiekem gemaakt.
Wat zo leuk was, alle mensen die roepen Obruni naar je. Dat betekend blanke. Overal waar je komt (ook ik het ziekenhuis) hoor je, obruni, obruni! Dat is echt heel erg grappig!

Verder hebben we gisteren ook nog met een hele boel kinderen huiswerk gemaakt in de color room. Dat was wel een chaos maar ook wel weer een leuke ervaring. We weten ook dat we het niet weer moeten doen met zo veel kids tegelijk.

Volgens mij is het een behoorlijk verhaal geworden! Ik vond de reacties van iedereen zo leuk op  mijn vorige blog!! Zo lief al die reacties!

Ik hoop dat jullie dit verhaal net zo leuk vonden om te lezen. Vanmiddag ga ik skypen met mn zusje want die is vandaag jarig!!

Voor Sander een hele dikke kus!!

Liefs Pam

1. Aafke:
    Heej Pam,

Wat leuk om al die verhalen te lezen!
    Het doet me hier en daar terug denken aan Nicaragua. De foto's zijn ook weg mooi. Nog heel veel plezier daar!
    Ik ben benieuwd naar jou volgende verhalen!

Groetjes!
  2. Nicky:
    Hey Pam!
    Leuk om jou verhalen te lezen, ik had jou naam gekregen van Marjo.
    1 februari vertrek ik ook om in hanukkah te komen helpen.
    Door jou verhaal waan ik me al een beetje in Ghana.
    Leuk om te lezen!
    Groetjes Nicky
  3. Jose stroot:
    Hoi lieve (schoondochter) Pam. Haha
    Wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven, steeds weer een genot om het te lezen, en dat je het daar zo mooi vind.
    10 weken verloofd, wat ons betreft mag dat wel langer zijn.
    Pam gefeliciteerd met je zusje tippy, wij spreken elkaar snel op Skype, geniet lekker van het hollandspakket. Heel veel liefs van ons.
  4. W. Sleiderink:
    15 januari 2015
    Dag Pam we hebben weer genoten van je mooie verhaal.Je beleefd er van alles Je ziet nu ook echt dat wij het in Nederland erg goed hebben.Dat je al bijna alle namen van de kinderen al kent .Ze zullen vast geen Piet of Jan of Ans heten.
    Gefeliciteerd met je verloving en de verjaardag van Tippy.Pam we wensen jouw daar veel werkplezier Liefs van Wim en Annie Zwolle
  5. Lisette:
    15 januari 2015
    Hallo pam,wat leuk om al die verhalen van jou te horen,en ook dat je t erg naar je zin hebt daar. Wat een belevenis,en leuke foto's ..groetjes vanuit t koude en regenachtige albergen.
  6. Carmen:
    15 januari 2015
    Hè Pam, wat een verhaal, super. Het zal zeker een geweldige ervaring zijn allemaal. De foto's zijn ook erg bijzonder. Geniet ervan. Veel liefs uit het regenachtige Beuningen. Maik & Carmen
  7. Inge Oude nijeweme:
    15 januari 2015
    Hoi schat, we hebben vanmiddag met elkaar geskypt vond ik echt super. Haha al die kinderen die ook even in beeld wouden komen. Wat een stof en wind overal. Je zei al dat dit een beetje extreem is. Haha weet je nog? Wij brengen altijd vreemd weer mee als we ergens zijn in het buitenland. Ik zag dat je ogen stralen. Dat is een goed teken. Zelfs je Engels klinkt al aardig goed.
    Ik wens je nog heel veel plezier met al die kinderen om je heen. Xx ook van paps, Tippy en Quinty en tot over 5 weken!
    Xxxx
  8. Peter, Sonja en Max:
    15 januari 2015
    Hij Pam. Respect dat je dit doet. Dit zal een levenservaring voor je zijn. Goed dat je allemaal opschrijft wat je meemaakt. Inderdaad, in Nederland is het nu vies en koud. Het is leuk om je verhaaltjes te lezen. Groetjes van Sonja, Max en Peter.
  9. Ida Harkink:
    16 januari 2015
    Hoi Pam ,wat een leuke verhalen ,zo te horen geniet je driedubbel en is het een hele ervaring ,een hele fijne tijd nog groetjes Ida
  10. Ingrid:
    17 januari 2015
    Hoi Pam,

Leuk om je verhalen te lezen & fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhalen.

Groetjes Ingrid
  11. Kitty:
    18 januari 2015
    Hoi Pam. Wat leuk om al die verhalen te lezen. En wat een belevenis en de foto' s geven ook een mooie indruk van hoe het daar is.
    Hier sneeuwt het nu. Ik geloof dat ik dat liever heb dan die temperatuur bij jou. Geniet ervan.
    Groeten Corné en Kitty.
  12. Siny:
    Leuk Pam. Geniet ervan.
  13. Yvonne Brookhuis:
    Ha die Pam,
    Toch maar na de reis naar Afrika schrijfster worden...! Het was heerlijk om te lezen en me er een beeld bij te vormen, geweldig! Super dat je zo geniet en de kinderen van jou. Tot de volgende keer.
  14. Opa en ome:
    21 januari 2015
    Wij vinden het geweldig dat alles goed gaat met jou.Het is een hele ervaring voor je hele leven.De foto's die we ontvangen vinden we erg leuk.Liefs opa en oma.
  15. Opa en ome:
    21 januari 2015